حتما شما نیز در مواقعی قصد انجام کاری را داشته‌اید اما احساس بی‌انگیزگی به سراغتان آمده و از انجام آن پشیمان شده‌‎اید. در کنترل و درمان بی انگیزگی داشتن یک هدف و برنامه‌‎ریزی برای آن می‎تواند بسیار یاری دهنده باشد.

 

 

قطعا شکی در این نیست که احساس بی‌انگیزگی یک احساس ناخوشایند است. برایتان انجام‌دادن هر کاری حتی کارهای روزمره و معمولی کسل‎کننده بوده و فقط منتظر به پایان رسیدن روز هستید. این احساس باعث می‎شود که کیفیت کاری که انجام می‎دهید به‌ مرور پایین بیاید و در نهایت به شکست منجر شود. از آنجایی‌که بی‌انگیزگی یکی از دغدغه‌ های اصلی بسیاری از افراد بوده و مانع عملکرد درست می‎شود، تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله به معرفی راه‎های کنترل و درمان بی‌‎انگیزگی بپردازیم.

اهمیت تهیه لیست از کارهایی که باید انجام دهیم در درمان بی انگیزگی

گاهی بی‌‎انگیزگی و عدم اشتیاق به علت حجم زیاد کارهایی است که باید در طول روز انجام شود. برای جلوگیری از این مشکل می‎توان لیستی از این کارها را تهیه کرد و سپس به ترتیب اهمیت، آن‎ها را اولویت‎بندی کرد. تهیه این لیست به‌ویژه قبل از خواب، به فرد کمک می‎کند که برای انجام کارهای فردای خود آمادگی داشته باشد. این کار باعث می‎شود تا بتوانید کنترل زندگی را دوباره به دست گرفته و حس کارآمد بودن را جایگزین حس تنبلی کنید.

فرد باید باور داشته باشد که باهوش و با استعداد است

تمرکز بر روی استعدادها و توانایی‌هایی که ندارید، انگیزه شما را بسیار پایین می‌‎آورد. در عوض باورداشتن به مهارت و استعداد وجودی خود، باعث می‌شود انگیزه افزایش یابد. اما گاهی نداشتن اعتمادبه‌نفس است که مانع شکوفا شدن استعدادهای ما می‌‎شود. به همین دلیل بهتر است تا راهکارهای افزایش اعتمادبه‌نفس را به‌عنوان یکی از راه‎های درمان بی‌انگیزگی بیاموزیم.

تاثیر دوری کردن از شبکه‌های اجتماعی در درمان بی انگیزگی

افراد به دلایل زیادی همچون کار، یادگیری یک چیز جدید و یا سرگرمی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. هنگامی که شبکه‌های اجتماعی صرفا وسیله‌ای برای سرگرمی هستند، باید در استفاده از آن‎ها دقت زیادی به خرج داد زیرا باعث می‎شود انگیزه برای به انجام رساندن کارهای اصلی و مهم از بین برود. همچنین این شبکه‌ها باعث بهم ریختن تمرکز و توجه افراد و اتلاف وقت می‌‎شوند؛ آن هم در حالی که این تمرکز و زمان با ارزش می‎توانست صرف انجام کارهای مهم شود. کاهش زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث می‎شود به احساس بهتری دست یابید.

ورزش‌کردن

تحرک و ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین که هورمونی شادی‎آور است می‎شود. ورزش‌کردن از راهکارهایی است که ذهن را از استرس رها کرده و انگیزه و اعتمادبه‌نفس را افزایش می‎دهد. بدن قوی ذهن قوی را به دنبال خود دارد.

منفی‎بافی ممنوع!

افراد بی‎انگیزه اصولا منفی‌باف بوده و باور دارند که اثربخشی کمی دارند. این افراد احتمال بسیار کمی برای موفقیت خود در نظر می‎گیرند و تصور می‎کنند نمی‎توانند اثر مثبتی در کارها داشته باشند. یکی از راه‎های موثر غلبه بر این مشکل نوشتن اهداف و شناسایی چالش‎های پیش رو است. گاهی یک هدف یا چالش دشوار باعث می‎شود فرد تلاش بیش‎تری به خرج دهد.

اختصاص دادن زمانی به تفریح برای درمان بی انگیزگی

گاهی انجام‌دادن کاری بیش‎تر از آنچه که فکرش را می‎کردید و برای آن زمان تعیین کرده بودید به طول می‌انجامد. در این مواقع خسته و کلافه شده و انگیزه شما کاهش می‌یابد. در نتیجه مهم است که بدانید کی دست از انجام‌دادن کار بکشید و به تفریحاتی مثل قدم‌زدن، دیدار با یک دوست یا حتی تماشای یک سریال بپردازید.

آگاهی از تاثیر خرده عادت‌ها

افراد بی‌انگیزه هنگام فکرکردن به خواسته‌هایشان به انجام یک کار بزرگ و فراموش‌نشدنی به‌صورت یک‎باره و همیشگی فکر می‎کنند. به همین دلیل وقتی به موفقیتی دست نمی‎ی‌یابند انگیزه خود را ازدست‌داده و ناامید می‎شوند. برای جلوگیری از این مسئله و درمان بی‌‎انگیزگی بهتر است که از خرده عادت‎هایی مثل روزی یک قاشق کم‎تر غذا خوردن، روزی یک صفحه کتاب خواندن و… آغاز کرد و بعد به‌ تدریج آن را توسعه داد.

داشتن هدف‎های بزرگ قدمی موثر در درمان بی انگیزگی

درست است که باید از کم شروع کرد و قدم‌به‌قدم جلو رفت اما مشخص‌کردن هدف بسیار مهم است. ابتدا هدفی بزرگ تعیین کرده و سپس آن را به اهداف کوچک تقسیم کنید. در قدم بعدی برای هدف خود برنامه‌‎ریزی و برایش تلاش کنید. یک هدف بدون برنامه‌‎ریزی چیزی جز یک رویای دست‌نیافتنی نیست!

استفاده از فرصت‎ها

فرصت‎های خوب، شانسی و اتفاقی به شما داده نمی‎شوند. باید به دنبال فرصت‎های مناسبی که برای شما امکان کسب موفقیت، ثروت، آرامش و … را فراهم می‎کنند باشید و به‌خوبی از آن‎ها استفاده کنید. باید از محیط امن خود خارج شده و بدون ترس، برای انجام کاری که می‎خواهید اقدام کنید.

انجام‌دادن یک کار خوشحال‌کننده در درمان بی‌‎انگیزگی موثر است

وقتی خوشحال هستیم انرژی ما بیش‎تر است و یادگیری سریع‎تری خواهیم داشت. همچنین همکاری ما با دیگران بهتر خواهد شد و تصمیم‎های مناسب‎تری خواهیم گرفت. برای احساس خوشحالی می‎توان به انجام کارهای بسیاری از جمله وقت گذراندن با کسانی که دوستشان داریم، خواندن کتاب موردعلاقه، نوشیدن چای یا قهوه، و … پرداخت.

شکرگزاری

به ‎جای فکرکردن به نداشته‌ها بهتر است بابت نعمت‎هایی که در اختیار داریم شکرگزار باشیم و قدر آن‎ها را بدانیم. باید به ارزش داشته‌هایمان، هرچند کوچک، پی برده و از آن‎ها نهایت استفاده را ببریم. یکی از کارهایی که دراین‌خصوص می‎توانیم انجام دهیم، نوشتن یادداشت شکرگزاری برای تمام چیزهایی است که داریم.

بدون تلاش نمی‎توان به جایی رسید

به طور معمول افراد می‎خواهند یک‌شبه به قله موفقیت و پاداشی هنگفت برسند که به بی‌انگیزگی منجر می‎شود. افراد باید بدانند که بدون تلاش و پشتکار و استفاده درست از زمان و فرصت‎ها نمی‎توان به موفقیت رسید. بااستعدادترین افراد نیز بدون این که زحمتی بکشند به جایی نخواهند رسید. همچنین کارمندانی که هنگام کار به مقدار زیادی از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‎کنند، بی‌انگیزه‌‎تر از بقیه افراد هستند.

تقصیر را گردن دیگران نیندازید!

افرادی هستند که به هنگام مشکلات تقصیر را گردن دیگران انداخته و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‎کنند. این افراد باید یاد بگیرند که اشتباه خود را قبول کرده و مسئولیت آن را به عهده بگیرند. این کار باعث می‎شود که افراد با تحلیل کردن اشتباه خود از تکرار آن جلوگیری کرده و با انگیزه بیش‎تری به راه خود ادامه دهند.

استفاده بهینه از زمان برای درمان بی انگیزگی

یکی از دلایلی که افراد احساس بی‌انگیزگی می‎کنند این است که وقت خود را تلف کرده و نمی‎توانند یک برنامه‌ریزی موثر انجام دهند. مدیریت زمان به‌عنوان یکی از روش‎های درمان بی‌انگیزگی باعث می‎شود انگیزه افزایش یابد زیرا فرد، موفق به انجام آن کار شده و شایسته تشویق است. بهتر است مهارت‎های مدیریت زمان را فرا بگیرید و مدام به خودتان یادآوری کنید که این شما هستید که زمانتان را کنترل می‏‎کنید.

صحبت‌کردن با فردی مطمئن

صحبت‌کردن با فردی که با او احساس راحتی می‎کنیم می‎تواند در کاهش افکار منفی، بهترشدن خلق و همچنین افزایش انگیزه ما موثر باشد. وقتی احساس می‎کنید عملکردتان به‌اندازه گذشته خوب نیست، بهتر است با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید تا فشار ذهنی شما کاهش یابد. اگر نگران قضاوت شدن هستید می‎توانید از یک روان‌شناس کمک بگیرید.

اهمیت ثبت پیشرفت در درمان بی انگیزگی

مقدار و مسیر پیشرفت خود را ثبت کنید تا هم انگیزه شما افزایش یابد و هم خطاهای خود را راحت‎تر شناسایی کرده و بتوانید سریع‎تر به مسیر درست بازگردید.

مقایسه ناسالم را دور بریزید!

مقایسه باطن زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران باعث بی ‎انگیزگی ما می‎شود. باید توجه داشته باشیم موقعیت و شرایط هر کس با دیگری متفاوت است و بهتر است به‌ جای مقایسه کردن فقط بر روی اهداف خود و چگونگی رسیدن به آن‎ها تمرکز کنیم.

اطلاعات و دانش خود را افزایش دهید

افرادی که دانش و اطلاعات بالایی دارند به طور معمول از افراد دیگر فعال‎تر هستند. این افراد مدام در حال حرکت به سمت جلو هستند که باعث می‎شود انرژی آن‎ها افزایش یابد. زمانی که اطلاعات شما افزایش می‎یابد، دوست دارید آن‎ها را تجربه کرده و در زندگی به کار ببرید. هرچقدر آگاهی شما بیش‎تر شود انگیزه شما نیز بیش‎تر خواهد شد.

سخن پایانی

ابتدا باید دلایل بی‌‎انگیزگی را جویا شد و سپس برای رفع ریشه‎ای آن اقدام کرد. در مطلب بالا سعی شد چندی از روش‎های درمان بی انگیزگی را به شما معرفی کنیم. اگر این روش‎ها را امتحان کردید و بازهم مشکل شما حل نشد، مراجعه به یک مشاور و روان‌شناس حاذق می‎تواند کمک زیادی به درمان بی انگیزگی شما بکند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *